Vi , Bengt, Bosse, Agneta och Birgitta samt undertecknad ,flög från Skavsta flygplats på söndageftermiddagen 19 juni till Dublin, tog tåg därifrån och ilade med det genom Irlands
sköna gröna landskap, fyllt av får och häckar. Efter ett par timmar var vi så framme i Belfast, Nordirland, som är platsen för den femtonde Conference on Thinking.
Vi tog in på hotell Europa som är mest
känt för att det är Belfast största hotell samt för att det är det hotell som blivit bombat flest gånger, ca 33-35 gånger... Hmm. Agneta tyckte det var bra att hon hade nattlinne med sig om vi skulle vara tvungna att
springa ut i natten..
Åt en sen middag, (fish and chips för mig, min hemliga last..) och dök i sängen, ganska trötta.
På måndagmorgonen promenerade vi mot Queens University, platsen för konferensen. Det låg ca 15 minuters promenad från hotellet, men tack och lov raka vägen. Lätt att hitta! Universitetets
huvudbyggnad, på bilden, är mycket pampigt, och universitetet har sitt ursprung från 1840-talet redan.
Annars var lokalerna ganska utspridda och svårhittade till en början, rätt många irrade runt med desperata blickar
första dagen för att hitta till det seminarium eller den workshop som var den man ville gå till. Allra först startade det dock med invigning, dvs den blev 45 min försenad då Vice Chancellorn som skulle inviga inte var på
plats!! En mardröm för arrangörer!
Till slut kom han dock till rätta och en grupp trumspelare brakade loss innan han så talade.
Professor Carol McGuiness var convenor för den femtonde konferensen, och här inviger hon hela kalaset så snart vice chancellor och en minister sagt sitt.
Det var en betydligt mindre konferens än
vår i Norrköping(1300 deltagare, näst störst av alla konferenserna!)bara knappt 500 deltagare, men dock från ca 25 olika länder. Den lilla storleken gjorde också att man lätt hittade sina vänner och det blev
inledningen på en häftig vecka med många trevliga möten.
Första keynote på måndagen
Diane Halpern; Operation ariesi ;
På bilden
syns hon (nästan) bakom en dataskärm passande nog..
Hon pratade om skillnaden mellan lärares och studenternas förväntningar.
Hon och hennes forskningsgrupp använder e-learning och har gjort ett program som är
interaktivt och forskat på hur mycket bättre studenterna lär sig och hur de trivs med snabb feedback osv.
Använder storyline för att få studenterna att rädda världen från aliens som vill hjärntvätta oss .
Hmm, frågan är om et sånt program nånsin
kan vara det enda saliggörande heller.. Kanske bättre att vara flexibel och bygga tänkande miljöer..?
Efter detta kom så ett sk keynotesymposium med Bob Swartz och fyra skolor i världen som jobbar med tänkande och att analysera sitt tänkande.
Vid det här laget var hela programmet
försenat med 30 min, lunchen kl halvtvå...
Efter
lunch kommer ett antal parallella seminarier och workshops.
Jag väljer;
Bosse Larsson från Norrköping med sin fantastiskt kluriga Creativity 3.0, Ganska många där förutom jag, folk från Norge, England och Sverige . Jättebra och tänkvärt.
Tankvidare.nu kan man gå till om man vill ha mer av Bosses tankar.
Nästa keynote var Bill Lucas, University of Winchester,
hans titel var:
Engaging parents in developing childrens learning .
Hur ser då ett lärande hem ut?
Man möts, tex över en middag och pratar med varandra.
massor av tips hur hemmet kan bli lärande, ex monopol
Do less- låt barn ha tråkigt. Less is more. Rädda inte barnen för mycket, låt dem kämpa. Som Carol Dweck säger.
Do differently-en annan sorts beröm,för att man gör något, inte för att man är smart.
Do questions instead of answers.
Do dangerous utmana och gör svåra saker.
Föräldrar som learning coaches.
Role modelling
Learning language
Learning opportunities.
Ovanstående var några av de råd Lucas delade ut. Man önskar man hade följt dem när man var småbarnsförälder..
Tisdagen inleddes med den gamle men still
going strong, Edward De Bono. Han satt som vanligt framför en sorts overheadapparat och ritade sina illustrationer med djärva penndrag.
Han menade att de t änkande grottmänniskorna i tidernas begynnelse hade mest nytta av att se saker och bedöma nytta och fara med dem. Överlevnaden hängde
på det.
Kyrkan som sedan kom lade beslag
på sanningen och gjorde sig till tolk för den rätta tanken. Allt annat som strider mot det blir fel.
Nu har tiderna förändrats och kreativitet är nödvändig för vår överlevnad också.
Varför kreativitet?
Information
kommer i delar och man behöver kreativitet för att ordna den på olika sätt, är en nödvändighet för att överleva .
Edward de Bono menar att för att få något att hända i tänkandet,
inte bara för att analysera måste man skapa rörelse i tänkandet genom po, provokationer.
Ett stort problem i vår värld är att vi alltför snabbt dömer och gör, precis som stenåldersmänniskan.
Vi hittar bättre svar om vi istället visuliserar tänkandet.
Gula hatten och röda viktigast av allt, behöver skapa value sensitivity.
CORT, Edward de Bonos tänkarprogram används i massor av kinesiska skolor nu och när de gör det kan resten av världen ta semester...
Efter detta provocerar han fram kreativt tänkande hos hela publiken
. Vi går igång..!
Www.indigobusiness.Co.uk kan man läsa
mer på.
Sen dags att välja igen:
Pass 1:
A) EntreBraineur investigating entrepreneurial strategics med dr Brian Cummins-Stranmillis , University college och dr John Kelly Fingerprint learning
Deras budskap var att e ntreprenörskap är viktigt för framtida utveckling av ett land, och på agendan för alla västländer just nu.
Båda herrarna pratar fort och på
irländsk engelska...puuuh.
Uppfattade följande:
How do entrepreneurs think and learn?
De har forskat på detta, ex om det finns någon särskild lärstil hos alla /många entreprenörer och varför så många av dem har misslyckats i det vanliga skolsystemet ? 55 entreprenörer över hela Nordirland har varit med i forskningsunderlaget.
Gregorc's Mind Styles användes som test av deras lärstil och gav ett svar på om det är dominant höger eller vänster hjärnhalva hos personen i fråga.
Visade klar övervikt för höger hjärnhalva. Impulsitivitet vann över reflektivitet.
Gregorcs visade 71 procent på Concrete random, 33 proc på Concrete sequential. Väldigt lite abstrakt. Kan väl tolkas som att entreprenörer tänkte mer praktiskt än teoretiskt eller nåt..
Faktorer för att lyckas, som de själva angivit:
Behöver veta varför de gör något
Do not learn by studying theories.
Non-conforming learners.
Det vanliga skolsystemet passar inte dessa personer.
Nästa pass
B) Developing à culture Of strategic Thinking among educational leaders.
SunKeongPan Kina
Viktigt att ledare kan fatta beslut och förstå den snabba utvecklingen.
Varför misslyckas de?
Svar:De tänker linjärt, inte helheter
Viktigt jobba på med att träna strategiskt tänkande.=Senges helhetside om systemtänkande.
Pratar om den snabba utvecklingen i Kina mot tänkande och kreativitet, trots den starka konfucianska traditionen.
Som de Bono sa, när de gör
detta mer och mer kan vi slänga oss i väggen här hemma.
C) Thinking in groups
Studerar grupper av vd:ar.
Invited speakers em
Margaret Carr : Good Thinking in early years. What does it look like and how can we encourage it?
M Carr kom från University Of Waikato. NZ.
Pratade om nz läroplan för förskola 0-5 som har som bärande idé att:
Empowering children and their families.
Connecting with families and communities.
About the whole child.
Belonging, wellbeing, exploration, communication, contribution.
Assessment in early childhood settings. Learning stories.-bok intressant! 2012?
Värderingar. Nyckelkompetenser. Indicators. Egenvärdering. Mål för barnet
Skriver utvärderingen som en berättelse med bilder.
Tips:Titta på NZ governments hemsida- många exempel på narrative assessments.
Listening to different perspectives
Imitates and recontext
Finds uncertainty integrering
Imagines à better society.
Ursäkta blandningen av svenska och engelska, så här blir det när man lyssnar på engelska och försöker skriva på
svenska ibland och ibland på engelska när man inte hittar de svenska orden tillräckligt snabbt.
Inledde dagen med Karin Morrisson som är Director of th Development Centre at Independent Schools Victoria i Australien. Hon var en av teamet som ordnade den 12 International Thinking Conference 2005 i Melbourne.
Leaders, Unlikely leaders and Visible Thinking var titeln på hennes föreläsning.
Vi fick bland annat följa familjen Kerrigan i deras kamp mot myndigheterna
"Unlikely leaders who by chance or circumstance.. "Ex i Egypten, moder Teresa och sådana, varför blir de ledare?
Ett annat exempel:
Anna Bligh-Queensland politiker som blev en ledare under översvämningen fast hon var impopulär förut.
Born or created är frågan? Kan vi jobba i skolan för att ge strategier för ledarskap?
Thinking ideals, visible Thinking .
Understanding ideal, karta, Thinking routines.
Efter detta valde jag Art Costa /Graham Watts Habit Of Minds
De pratade om sitt koncept för att införa Habit of Minds som
undervisningsidé i en hel skola.
Börjar med en vision och committment. Sen planering hur det ska gå till att införa Habits Of Minds . Har handledning och utvärdering och en treårsplan.
Em sedan Marlys Witte-Ignorance university.
Pratar om hur viktigt det är att kunna säga att man inte vet och ställa nyfikna frågor. Hon är läkare och utbildar läkare och det vore bra för forskningen om man vågar säga att man inte vet.
Torsdagen inleddes med Gavriel Solomon, fredsforskare från Israel, men jag hade inte mycket tid att lyssna på honom, för jag var med och förberedde kommande seminarium om CDE eller OUR Network som jag skulle delta i tillsammans med James Nottingham, Martin Renton och Ragnhild Isachsen. Vi fick jättemycket folk, fick bära in extrastolar och öppna alla fönster. Kul, men det var nog inte mig de kom för att höra i första hand utan James Nottingham. Men ändå, kul att vara med i ett vinnande gäng..
På eftermiddagen valde jag Martin Renton " tänka
genom musik" En härligt aktiv session där vi sprang mellan hörn, bekantade oss med instrument och Sen instrument tre st-vilken är den udda. Sen lappar med olika musiktermer, lyssnade på musik samtidigt som vi försökte
känna vilka ord som passar till musiken. Sen fick vi göra ljud med vad som finns, till storyn " the haunted train..." Jättekul, Martin borde vara någon för Norrköpings lärare om hur man jobbar med elevernas förståelse,
tänkande och engagemang.
På kvällen blev det italiensk
restaurang med våra norska vänner och med Gordon Poad och hans gäng.
Fredagen inleddes med vår värd dr Carol McGuiness som pratade om "Metacognitively rich classrooms".
Hon har forskat på vad som händer i ett sådant klassrum, hur man går från
transmission (överföring) till dialogisk och kognitiv metakognitiv miljö.
Söka mening
Kreativt tänkande
Problemlösning
Beslutsfattande
Kritiskt tänkande.
Planera
Monitoring
Redirecting
Evaluating
Metakognitiv rik pedagogik viktigt.
"Make Thinking more visible" Ex genom diagram att fylla i, med en struktur för analysen.
Utveckla ett språk för att prata om tänkande. Samla Thinking words.
Resultat i sådan klassrum blev att man ansträngde sig mer, de svagaste vann mest, bättre resultat men inte för alla.
Andra
ord som kom upp:
Value Thinking
Thinking collaboratively.
Activate Thinking-ge utmanande uppgifter, ge tid att tänka, bra frågor, uppmuntra tänkande
Think about Thinking, review Thinking, evaluate, connect to new contexts.
Make Thinking visible., diagram, upp på väggarna.
Kallas
ACTS.
Sen ett seminarium med
Karen Boyes: "The many ways the
brain learns and remember" Www.spectrumeducation.com
I have an excellent memory as long as i remember using it.
Kan tränas!
Sju nycklar till detta.
1. Primacy , allt som händer först.
Vad gör man först, presentation, välkomnande
miljö osv viktigt för det första intrycket.
Vad ska vi göra, viktigt att tala om i början av ett möte, utan att förstöra nyfikenheten. Viktigt med något positivt. Om eleverna vet vad de ska göra när de kommer till rummet, ex en rutin att titta igenom tidigare lektioner ,så slösar man inte tid för dem. Likadant varje morgon.
2.
Recency, det som händer sist.
Man kan bara fokusera på en sak i taget. Viktigt att avrunda varje lektion med en sammanfattning av vad man lärt sig. Ex i gruppen,visa läraren osv. Spela musik när de går. Kan också
spela musik när eleverna grupparbetar. Viktig välja rätt musik som passar temat.
Forskning kring detta säger att efter 50 min är det svårt att lyssna mer. Om man jobbar 20 min tar paus 5 min jobbar 20 osv. så processar man lärandet bättre. Viktigt ge möjligheter till detta.
3. Repetition
Gå igenom saker gång på gång.Inom
24 timmar ska man gå igenom det man lärt igen. Tex sammanfatta vad man lärt sig på ett papper innan dagen är slut. Sen läsa igenom sammanfattningen morgonen efter. Forskningen säger att detta ökar chansen att lära
till 90% efter en dag.
Sen gå igenom detta efter en vecka,en månad osv. Ökar chansen att komma ihåg och lära med många procent.
4. STANDS out,
man minns saker bättre om de är annorlunda .
Elever som skrattar lär sig mer.
Anchoring ett annat begrepp. Minnas var man var och gjorde för att minnas något bättre.
Vi gjorde en övning med klockan och anchoring för att fästa minnet vid bilder och tankar, lärde oss också de tolv första presidenterna i USA utan att vi ens visste det...
Håll lärarplatsen gnällfri, ingen kan lära sig något av det. Ha en särskild plats för skällande, så man inte blir en gnällig person. Även för lärandet, mattehörna,läshörna
osv
5. Association , länka till vad man redan vet.
Rita en ellips fyra ord innanför elva krokar utanför. Ord i mitten love, spelar lovemusik, skriv tio ord ASS med love, jämföra med andras listor, poäng för om man har några samma.
6. Visuals, bilder, filmer, färger mm innan man ger texten.
7. Chunking, bryta upp information i mindre bitar. Inte för många saker i varje information . Dela upp det ett i taget.
Brainfood är viktig också, dvs äta rätt mat för hjärnans spänst.
En kort rundtur i Belfast hann vi också med, och slogs av hur levande konflikten mellan olika grupper i Belfast är, trots att vapnen egentligen lades ned 1994. Murar, taggtråd, massor av bilder på fallna hjältar från
båda sidor. Dessutom högst verkliga upplopp med bensinbomber och liknande samma vecka vi var där..
Hat är svårt att utrota..
På lördagsmorgonen (kl 5!) äntrade vi en buss mot Dublin och vårt
flyg hem. Åter en ICOT lagd till handlingarna..
Och 2013 ses vi igen, i Wellington, Nya Zealand..!
Eva-Britt Österlund
14.07.2011 20:02
Så roligt att läsa om om er resa och allt som hände där! Beundrar ert engagemang! Kan berätta att jag äntligen blivit mormor.
Ha det gott Bitte!
Bitte
14.07.2011 22:02
Tack och Grattis till mormorskapet! Ha det så gott!
Kari Eliassen
01.07.2011 08:03
Hei Bitte,
takk for fin oppsummering av Tenkekonferansen i Belfast! Du skriver så godt. Takk for at du deler! Og takk for insp samvær i Belfast! Klem fra Kari
Senaste kommentaren
17.12 | 17:34
Hej Bitte !
Tack för julkortet ! Hittade inte igen er adress. GOD Jul och gott Nytt år från Elle och HE
27.02 | 21:28
Ja, de var mycket bra och professionella.
27.02 | 18:31
Hej Bitte! Har följt dig lite på Facebook. Ser att du gjort en ryggoperation i Sthlm och att du mår bra nu. Roligt höra. Jag har ryggont, kanske spinal stenos. Rek. Du kliniken i Sthlm? .
27.09 | 07:58
Roligt att läsa om uppväxten på Vasagatan. Jag bodde själv i nr 13 på 60-talet och log igenkännande av din beskrivning av lekparken och det "stora " berget 🙂